OKRA op vijfdaagse reis naar Sauerland

27 september 2017 0 Door decaproen@hotmail.com

Woensdag 13 september vertrokken 56 Bredense OKRA-leden voor een vijfdaagse reis van 460 km naar Bleiwäsche, een dorpje niet ver van Bad Wünnenberg in het Sauerland. Bij onze aankomst rond 14 u. kregen we er ons middagmaal. Daarna deden we nog een busrit door de omgeving en na het avondmaal was er een fakkeltocht… zonder fakkels want er was te veel wind. Bij de kerk van Bleiwäsche kregen de deelnemers nog een glaasje appelwijn.

In het Teuroburgerwald (dag 2)
Na het ontbijtbuffet reden we naar Paderborn. Na een wandeling door het stadje met bezoek aan winkels en cafeetjes was het tijd voor het nuttigen van ons lunchpakket op de bus. Nu naar het Teuroburgerwald, genoemd naar een vroegere plaats Teutoburg waar ooit een veldslag plaatsvond tussen de Germanen en de Romeinen. We bezochten er het “Hermannsdenkmal”. Dit kolossale beeld verwijst naar de Slag bij het Teutoburgerwoud. Daarna gingen we de Externsteine bewonderen in Horn. De Externsteine zijn een formatie van zandstenen nabij Detmold, ontstaan ongeveer 120 miljoen jaar geleden. Na het diner in het hotel konden we genieten van een goochelaar, van een zanger met synthesizer en daarna kon er gedanst worden. Dat werd ook met vreugde en smaak gedaan. De jeugdige Okra-koppeltjes waren niet te stuiten.

Op de Diemelsee (dag 3)
In de voormiddag bezochten we Korbach een stadje met veel vakwerkhuizen. Na het  nuttigen van het lunchpakket werden we naar de Diemelsee gebracht. We maakten er een boottocht van één uur. We vertrokken van Helminghausen, het ene einde van het meer en voeren tot  Heringhausen, het andere einde en keerden dan terug. Mooie tocht, mooi uitzicht. Om 16.10 u. waren we terug in het hotel. Na het avondeten konden we deelnemen aan het BINGO-spelletje. Nicole Brugge haalde een volle kaart en dat was Bingo. Zo verdiende ze ein Flasche Sekt, beter gezegd een fles schuimwijn. Proost! Op de gezondheid!

Bezoek aan Brilon (dag 4)
Brilon is een historisch stadje dicht bij het hotel. Het heeft een mooi raadhuis en een gezellige marktplaats. Na de lunch maakten we nog een mooie tocht door het Sauerland. We bezochten er Winterberg, Willingen en Grafschaft. Na het diner  was er een quiz. Er was champagne te winnen. Het waren twee dames die streden voor de eindoverwinning. Yvonne Lemmens en Christiane Van Der Schueren, moesten de laatste vraag beantwoorden en die was: “Hoeveel Enjoyhotels zijn er?” Christiane gokte op “drie” en Yvonne op “zeven”. Het bleken er 10 te zijn en Yvonne die er het dichtst bij zat, kreeg de champagne.

Terug  naar huis (dag 5)
Na het inladen van de koffers kregen we in het hotel nog een koffie met taart aangeboden. Om 11.30 u. stapten we de bus op en reden terug richting Bredene. Om 14 u. werd er even halt gehouden op de parkeerplaats in de buurt van Gelderop (Nederland), in een bistrootje voor een koffie. En om 17.30 u. waren we in Gent voor het diner, voorgerecht, brocollisoep, hoofdgerecht en dessert. En ja, aan alles komt een eind. Het was fijn geweest.