Algemene ledenvergadering OKRA Bredene

29 januari 2019 Uit Door decaproen@hotmail.com

Op dinsdag 22 januari 2019 was er op ’t Sas in De Caproen een algemene ledenvergadering. Er waren 145 OKRA-leden aanwezig en om 14 u. precies nam teamleider Marnix Van Egroo het woord. Hij vroeg Rudy Van Avermaet met zijn vrouw Monique en ook Roger De Rooze op het podium. Rudy die vroeger ook teamleider geweest was, zorgde nu voor de aankoop van alles wat nodig was voor het houden van een feestnamiddag. Monique houdt zich bezig met het bloemschikken en het verzorgen van de bloemenmanden in de kerk. Roger De Rooze, koster in de Sint-Jozefskerk op ’t Sas, zou het werk van Rudy overnemen. Rudy en Monique zijn de kust een beetje moe geworden en verhuizen half februari naar Brugge. Rudy hield een korte toespraak waarbij hij Roger bedankte voor zijn opvolging.  Van huidig teamleider Marnix kregen ze een afscheidscadeau. Monique kreeg een bloempot met mooie orchideeën en Rudy kreeg  een fles whisky. We wensen Monique en Rudy veel vreugde en geluk in Brugge. En let op, zet je daar niet van achter, en ga van voren in de ‘reke’ staan. De OKRA-leden bleven allen netjes aan tafel want het was tijd voor koffie of thee met lukken.

Hoor je goed?
Jasper Vansieleghem, audioloog bij het Aurilis-hoorcentrum en onder andere werkzaam bij CM.-thuiszorg in Oostende, gaf een uitgebreide informatie over alle mogelijke hoorproblemen. Via dia-projectie konden we kennis maken met een enorme variatie aan hulpmiddelen voor het gehoor. Na de uitleg van Jasper kwam Dany Vandepitte op het podium met het financieel verslag. Dit jaar was er een te kort van 4.000 euro. Jammer, maar geen ramp. Dit jaar zou dit wel opgelost geraken. En zo was het nu even tijd om te pauzeren.

Demonstratie Qi Gong
Teamleider Marnix Van Egroo gaf eerst een presentatie van het jaarprogramma dat te vinden is in de maandelijkse nieuwsbrief. Daarna kwam een groep (7 dames en 1 man) in wit pak, allemaal leden van OKRA-Bredene, een demonstratie  geven van Qi Gong.(Uitspraak: Tsjie gong) Nooit van gehoord, maar… Qi gong is een onderdeel van de Chinese leer, die men aanleert om de lichamelijke en geestelijke gezondheid te behouden en te verbeteren. Onder leiding van een voorgangster traden zij gedurende drie kwartier op en demonstreerden ze allerlei verfijnde bewegingen. Qi-gong oefeningen zijn meestal opzichzelfstaande oefeningen waarbij men de lichaamsdelen volgens een voorgeschreven patroon beweegt, en deze bewegingen enige malen herhaalt, alvorens men naar een volgende beweging overstapt. Een qi-gong oefening kan ook statisch zijn, waarbij een staande of zittende houding langere tijd wordt aangehouden. Verder wordt de nadruk gelegd op ademhalingsoefeningen. Wie geïnteresseerd is kan elke woensdag deelnemen aan de oefeningen. Neem contact met Nadine Machtelinckx of met Maria Vercruysse, contactpersonen- verantwoordelijke August Plovieplein 19 te Bredene tel. 059 32 29 99.

De hongerigen spijzen
Kwart voor vijf waren alle optredens klaar en konden we de innerlijke mens versterken. Voor ieder waren er twee flinke boterhammen en twee flinke sneden boerenham. Voor de drank was er keuze: een donkere of een bleke Leffe ofwel koffie of thee. De Leffe had veel succes die smaakte ook perfect bij stuten met boerespe. Tegen 17.30 u. was iedereen verzadigd, wat overbleef werd meegenomen en bij klaar weer konden we terug naar huis. Bedankt Okra en medewerkers, het was een fijne namiddag.
(Karel Fischer)